woensdag 4 december 2013

BAS FONTEIN



Hoe kom je op het idee om een Scheldwoordenboek voor kunstenaars te maken, heeft dat iets te maken met de anti-kunststemming van de afgelopen jaren?
Het idee ontstond in 2011 toen ik zappend langs het programma ‘Pownews’ kwam en onderin beeld deze tekst voorbij zag rollen: 'kunstenaars zijn kuthoeren'. Mijn ogen rolden toen zowat uit mijn kassen van verbazing en de zin spookte nog weken door mijn hoofd. Het deed me denken aan een poster met scheldwoorden voor kunstenaars, die ik een keer ergens had zien hangen, eind jaren '90. Dankzij Google kwam ik erachter dat deze verzameling van PJ Roggeband is. Ik ken hem, omdat hij lesgaf aan de Rietveld Academie toen ik er studeerde. Ik heb contact met hem opgenomen en uiteindelijk mocht ik zijn verzameling lenen. Deze collectie heb ik aangevuld met zelf bedachte woorden en ieder scheldwoord van een definitie voorzien, want definities waren er nog niet. Al met al was het een vrij lang en stroef proces van twee jaar, maar het boek moest er komen. Het is voor mij belangrijk om in deze tijd waarin de kunsten zo onder druk staan, een tegengeluid te geven. Een statement door er nog een schepje bovenop te doen. Kunstenaars excelleren in zoveel dingen, en als ze dan toch voor rotte vis uitgemaakt moeten worden, kunnen zij dit nog het beste zelf doen.

Je bent een kunstenaar die werk maakt naar aanleiding van allerlei privé verzamelingen en archieven. Wat is er voor jou zo belangrijk aan dat soort bronnen?
Als kunstenaar probeer ik telkens mezelf opnieuw uit te vinden. Iedere keer bij nul te beginnen. Ik vraag me dan af wie ik ben en wat ik moet doen. Vijftien jaar geleden ben ik begonnen met het beantwoorden van deze vragen door in het materiaal te zoeken dat er over mij als persoon beschikbaar is. Dus foto’s van mezelf, teksten en verhalen over mijn jeugd, wat er van mij in administraties en registers staat. Dan zit je natuurlijk al snel in allerlei privé verzamelingen te neuzen, van mijn ouders, grootouders, broer, vriendin. Uit deze verzamelingen probeer ik een nieuw beeld of idee te destilleren; van wie ik ben en wat ik moet doen. Dit gaat niet bewust, maar is een intuïtief proces. Ook werk ik steeds meer met bestaande foto- en tekstarchieven waar ik geen band mee heb. Het is voor mij dan de uitdaging om met dit vaak eenduidige materiaal een persoonlijk verhaal te vertellen. Hierdoor krijgt het materiaal een nieuwe betekenis en wordt als het ware ook opnieuw uitgevonden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.