zaterdag 7 december 2013

MICHEL BOEKHOUDT

Als ik een tijd naar je schilderij DOT kijk, word ik gelukkig. Ik heb daar een verklaring voor bedacht. DOT bestaat uit vormen die los van elkaar in een ogenschijnlijk onbegrensde ruimte zweven. Kijk je daar een tijdje naar, dan krijg je als toeschouwer vanzelf het gevoel eveneens vrij in de ruimte te zweven. Dat is lekker en ook een beetje heftig. Die heftigheid wordt echter getemperd door de grafische aard van de vormen. Het zijn letters of afgeleiden daarvan en links wappert een soort pruik die afkomstig lijkt van een bankbiljet. Alles betekent niets, niets is beladen, het is er alleen omdat het mooi is om naar te kijken. En dat is dan weer lekker koel en beheerst. Net alsof je een hele fijne gelukspil hebt geslikt zonder bijwerkingen als hoofdpijn en misselijkheid. Is dit volgens jou een redelijke verklaring, of heb jij er helemaal wat anders ingelegd?
Fijn dat ’ie zo bevrijdend voor je werkt! Voor de meer eisende kijker wordt er gerefereerd aan de wereld om ons heen. Een bevroren frame van een constant bewegende wereld als het ware.
De vormen zijn niet toevallig, maar ontleend aan de wereld van communicatie en advertising, De citaten worden gere-annexeerd en bevrijd van hun commerciële context. Er wordt een abstracte reflectie gegeven op het hedendaagse leven en onze onbevredigbare zucht naar beelden. Het doel is niet zozeer om te behagen, maar om de kijker uit te dagen en tegelijkertijd vragen te stellen omtrent authenticiteit, culturele en economische waarden, kijken, zien en perceptie in het algemeen. Jouw 'pruik' is overigens een uit de kunstgeschiedenis gesamplede verfstreek.

Zo te zien spelen kleur en ruimte in je werk een grote rol. Hoe verklaar je dat, wilde je als kind architect of ruimtereiziger worden?
Als kind wist ik het niet en ik weet eigenlijk nog steeds niet wat ik wil worden, maar in m'n volgende leven wil ik achterlichtontwerper worden.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.