vrijdag 6 december 2013

WENDA KIESKAMP





Waar gaat het over in je werk Z.t. (weids landschap in Thailand)? Gaat het a. over het weergeven van een landschap met de daarbij behorende sfeer, b. over het gebruik van verf of c. het vertalen van de sfeer van een landschap door het gebruik van verf?
Als ik moet kiezen, kies ik voor c. Ik heb dit schilderij gemaakt op basis van mijn indrukken, herinneringen en een foto. De uitgebeelde plek ligt in het noorden van Thailand bij de stad Chiang Mai. Vrienden namen me mee voor het beklimmen van een berg. De plek op het schilderij bereikten we in de middag. Op mij maakte de plek een tijdloze indruk. Alles leek zacht en onbeweeglijk, de atmosferische omstandigheden van dat moment versterkten dat.

Je werkt in dit landschap met een min of meer traditioneel perspectief, maar dat perspectief staat ogenschijnlijk onder druk. Het lijkt te moeten strijden met fotografische precisie op de voorgrond of de onderste helft van het schilderij en abstracte schilderkunstige vlakheid op de achtergrond of de bovenste helft van het schilderij. Zie ik dat juist en doet die strijd zich eveneens voor in de rest van je werk?
Ik zie het andersom. De achtergrond of bovenste helft ervaar ik als ‘realistischer, de voorgrond of onderste helft, als minder ‘realistisch’. De verfstreek speelt daar meer dan iets anders de hoofdrol. In ieder schilderij zoek ik naar wat ik waar moet doen. Moet ik links of rechts, boven of onder bijvoorbeeld een boom of een pol gras gedetailleerd schilderen of juist alleen maar aanduiden? Dat hangt af van het schilderij in zijn geheel. Ik vraag me altijd af wat ik wil laten zien en wat dat betekent voor de manier van schilderen van dit of dat aspect van het schilderij. Overigens gaat het me niet alleen om atmosfeer of gevoel, laat dat duidelijk zijn. Voor mij telt ook de vraag waarom een bepaald beeld sterk, overtuigend en helder is. Het zoeken naar de juiste compositie speelt daarbij een grote rol.

Meer werk van Wenda Kieskamp

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.