Waar gaat het over in je werk Z.t. (weids landschap
in Thailand)? Gaat het a. over het weergeven van een landschap met de daarbij
behorende sfeer, b. over het gebruik van verf of c. het vertalen van de sfeer
van een landschap door het gebruik van verf?
Als ik moet kiezen,
kies ik voor c. Ik heb dit schilderij gemaakt op basis van mijn indrukken,
herinneringen en een foto. De uitgebeelde plek ligt in het noorden van Thailand
bij de stad Chiang Mai. Vrienden namen me mee voor het beklimmen van een berg. De
plek op het schilderij bereikten we in de middag. Op mij maakte de plek een
tijdloze indruk. Alles leek zacht en onbeweeglijk, de
atmosferische omstandigheden van dat moment versterkten dat.
Je werkt in dit landschap met een min of meer traditioneel perspectief, maar dat perspectief staat ogenschijnlijk onder druk. Het lijkt te
moeten strijden met fotografische precisie op de voorgrond of de onderste helft
van het schilderij en abstracte schilderkunstige vlakheid op de achtergrond of
de bovenste helft van het schilderij. Zie ik dat juist en doet die strijd zich
eveneens voor in de rest van je werk?
Ik zie het andersom. De
achtergrond of bovenste helft ervaar ik als ‘realistischer’, de
voorgrond of onderste helft, als minder ‘realistisch’. De verfstreek speelt
daar meer dan iets anders de hoofdrol. In ieder schilderij zoek ik naar wat ik
waar moet doen. Moet ik links of rechts, boven of onder bijvoorbeeld een boom
of een pol gras gedetailleerd schilderen of juist alleen maar aanduiden? Dat
hangt af van het schilderij in zijn geheel. Ik vraag me altijd af wat ik wil
laten zien en wat dat betekent voor de manier van schilderen van dit of dat
aspect van het schilderij. Overigens gaat het me niet alleen om atmosfeer of
gevoel, laat dat duidelijk zijn. Voor mij telt ook de vraag waarom een bepaald
beeld sterk, overtuigend en helder is. Het zoeken naar de juiste compositie
speelt daarbij een grote rol.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.