donderdag 12 december 2013

BRAM VAN LEEUWENSTEIN EN LIES ARTS

Kijkend naar Litte White World zie ik een exotische eilandengroep uitgevoerd in porselein. Dat zal wel niet kloppen. Kun je uitleggen wat de aanleiding was om dit werk te maken en waar het toe dient?
Little White World heb ik samen met Lies Arts bedacht en gemaakt. Het Lloyd Hotel in Amsterdam vroeg ons om een servies te ontwikkelen voor twee diners. Geïnspireerd door architectuur en landschappen hebben we een aantal prototypes gemaakt: bekers als bergen en kleine eilanden voor de amuse. De witte borden met bomen en vogels worden gevuld met eten. Dat geeft het servies zijn kleur. 

Hoe kom je er toe om als vrij kunstenaar naast vrij werk toegepaste kunst te maken zoals serviezen en lampen, is dat economische noodzaak of vooral een extra terrein om je uit te leven?
Naast mijn vrije werk maak ik werk in opdracht. Ik zie mijn werk als een terrein om te experimenteren en vooringenomen regels te doorbreken. De vrijheid die ik als kunstenaar heb, stelt mij in staat de grenzen op te zoeken tussen functionaliteit en decoratie, uniciteit en massaproductie. Door porselein te combineren met andere materialen of door er diners op te geven, is het meer dan een product. De bomen en de dieren van de Little White World worden gebruikt als decor waar in verhouding veel te grote gerechten kleur geven aan het witte sprookjesachtige landschap.

Website Bram van Leeuwenstein
Website Lies Arts

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.