donderdag 12 december 2013

LOUISE TE POELE

City Bird is een esthetische foto van een uitbundige spreeuw die op het punt staat een maaltje op te vissen: een plastic zak met een paar oude boterhammen en wat sprotjes. Die laatste zijn naar ik aanneem net als de boterhammen niet helemaal vers. Ze zullen ook wel wat ruiken. Levenslust en vitaliteit komen hier met andere woorden samen met bederf. En als je een beetje je verbeelding gebruikt, glans met stank. Speelt in je werk het samenbrengen van uitersten - van zaken die in het dagelijkse leven gewoonlijk als gescheiden worden gedacht en behandeld - een belangrijke rol?
Voor mij staan deze uitersten als vanzelfsprekend naast elkaar. Ik ben opgegroeid op een boerderij, niet dat ik zo'n dierenvriend ben, of een echte boerin, totaal niet, ik ben zo'n mietje! Maar als je op een boerderij opgroeit, is er geen scheiding, dan is hoogstens het één het gevolg van het ander. Over de sprotjes: de visverpakking van de Toko zegt dat het gerookte, geel gestreepte horsmakrelen zijn en ze dragen inderdaad een zware lucht met zich mee. Ik heb die lucht ooit eens proberen te verdrijven, door er een flesje Chanel over heen leeg te sproeien. Maar dat werd zo’n helse combinatie, toen ben ik maar even koffie gaan drinken.

Er wordt wel eens gezegd dat je fotowerk sterk is geënt op de Hollandse schilderkunst van de zeventiende eeuw. Is dat volgens jou terecht en waar zou dat dan in zitten?
Doordat ik over mijn foto’s teken, zien ze eruit als schilderijen. Ik gebruik de schilderstechnieken in de nabewerking van mijn foto's. Een gewone foto vind ik meestal maar saai. Ooit vroeg iemand mij: wie zijn je favoriete fotografen? Ik noemde zonder dat ik het doorhad alleen maar schilders op. Ik heb ook geen fotografie gestudeerd, maar vrije kunst. Ik houd van geschilderde objecten, omdat ze dan 'echter' lijken en ik het gevoel krijg dat ik ze bijna aan kan raken. Voordat ik de stillevens maakte, fotografeerde ik boeren in de Achterhoek en dames op middelbare leeftijd in Marseille. Ik dacht dat ik het geduld niet had om stillevens te maken. Maar ik vond het super spannend om in een compositie te spelen met tijd, verwachtingen en te gruwelen van bijvoorbeeld een dode vis hoewel ik die tegelijkertijd zo mooi vond, dat hij er toch echt in moest, en ik maar even m'n tanden op elkaar moest zetten. Ik kijk ook heus wel naar de oude meesters, graag zelfs. Ik probeer ze wel eens na te maken, gewoon om te proberen. Maar dat lukt me nooit omdat ze toch echt iets anders doen, iets dat ik niet per se hoef aan te raken. Ze zijn voller en van een andere tijd. Dus wat ik eigenlijk wil zeggen is, ik snap de vergelijking, maar dat schilderachtige zit gewoon in mijn handen. Mijn portretten zijn ook nooit alleen maar foto's. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.