donderdag 12 december 2013

RENÉ ELLLENBROEK

Er is wel eens gesuggereerd dat je Lemonheads vooral hebt geschilderd omwille van de compositie die bepaald wordt door de diagonale lijn van linksonder naar rechtsboven. Is dat zo?
Nou nee. Het schilderij dateert van het begin van de jaren negentig. Het schilderij is een bewerking van een foto op de achterkant van een platenhoes. Ik heb de hoofden en de lichamen versneden en herschikt. Begin jaren negentig was ik als beginnend schilder zeer geïnteresseerd in het werk van Gerhard Richter en met name in zijn fotorealistische werken. Ik denk dat je dat aan Lemonheads wel kunt zien. Wat ik wilde, was een schilderij maken van een slechte foto, een foto waarop de hoofden en de lichamen van de geportretteerde personen geheel of gedeeltelijke buiten het kader vielen of niet voldoende belicht en zichtbaar waren. Mooie stillevens en fraaie composities, dat hoefde ik als schilder niet meer te maken. Die waren er al genoeg. Dat riep in mijn ogen geen spanning meer op, iets wat een slechte foto juist wel kon oproepen.

Maar het schilderij van die slechte foto, moest als schilderij wel een overtuigend schilderij zijn?
Dat klopt. Als iemand het schilderij zou zien, moest hij of zij denken, wat een kutfoto

En wat een goed schilderij?
Ja.

Maar was de diagonale compositie nu wel of niet een middel dat je gebruikte om een goed schilderij te maken?
Nee, niet bewust. Ik was veel meer bezig met bijvoorbeeld de knoop op het leren jasje van de man in het midden. Als je bovenop het schilderij staat, zie je dat die knoop een klodder verf is. Als je een paar passen afstand neemt en je kijkt, is die klodder verf een hele overtuigende knoop. Met dat soort dingen was ik meer bezig dan met die diagonale compositie. Dat is min of meer vanzelf gegaan.

Tegenwoordig maak je heel ander werk. Hoe is dat zo gekomen?
Het gaat me als schilder om het schilderen. Lemonheads was voor mij een manier om de mogelijkheden van het fotorealisme te onderzoeken. Op een gegeven moment had ik dat wel voldoende gedaan, vond ik. Ik heb de betrekkelijk kleine kwasten waarmee ik tot dan toe schilderde, ingeruild voor grotere kwasten. Dat dwingt je om op een andere manier te schilderen. Eerst werkte ik met die grote kwasten op doek en met acrylverf. Dat dwingt je ertoe om razendsnel te werken, want niets droogt sneller dan acryl op doek. Dat werd een beetje teveel van het goede. Om niet meer zo gejaagd te hoeven werken, schilder ik tegenwoordig op paneel. Acryl blijft op paneel langer nat en je kunt op paneel nog iets weg schuren. Bovendien gebruik ik tegenwoordig ook nog wel eens afvalmateriaal. Dat alles leidt tot een andere manier van schilderen en tot andere schilderijen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.