woensdag 4 december 2013

HESTER OERLEMANS

Thonet is een foto van een werk dat je, als ik me niet vergis, ooit hebt laten uitvoeren door een professionele ballonnenblazer. Het is een remake van de klassieke Thonet schommelstoel, niet in hout, maar met ballonnen. Michael Thonet was een meubelmaker en een industrieel vernieuwer. Is deze stoel een eerbetoon aan zijn genie, of ging het je in de eerste plaats om de fraaie vorm van de stoel, die met van die glanzende ballonnen wellicht nog beter uitkomt dan in hout?
Ik maak wel vaker samen sculpturen van ballonnen met de ballonexpert. De Thonet stoel is onderdeel van een serie klassieke stoelen die we namaken. Ik heb een fascinatie voor stoelen. Voor mij is een stoel een sculptuur.
Thonet was inderdaad een industriële vernieuwer. Hij maakte stoelen van gebogen hout waardoor de stoelen er licht en transparant uitzagen, bijna als een tekening van een stoel. in die zin vond ik het een uitdaging om de stoel met zogenaamde modelleerballonnen na te maken, Het is eigenlijk het dwingen van lucht in bepaalde bochten. Ook de Mart Stam, met zijn gebogen stalen lijnen, heb ik nagemaakt in ballonnen.

De stoel nodigt uit om eens lekker te gaan zitten, maar dat kan niet. Zo’ n stoel van ballonnen zakt al vrijsnel vanzelf in elkaar. Is dat ook iets wat je trekt, het maken van iets dat alleen maar mooi is en verder onbruikbaar en dat tot iets uitnodigt en verleidt wat nooit te verwezenlijken is?
Ik heb niet de behoefte om er op te gaan zitten, het is immers geen stoel, maar een sculptuur. Ik ben geïnteresseerd in de tegendraadsheid van wat je ziet. De stoel is perfect op de foto, maar je weet dat het niet kan. De foto laat een perfect moment zien van een onmogelijkheid. Al een paar uur later zakt de stoel in elkaar, de ballonnen verliezen hun glans en lopen langzaam leeg, maar het blijft een sculptuur die steeds een beetje van vorm verandert. Dat een beeld steeds zijn eigen vorm bepaalt vind ik wel erg spannend.

Ben jij wat je noemt een conceptueel kunstenaar?
Ja en nee en nee en ja. Conceptueel en kunstenaar vind ik twee tegenstrijdige woorden. 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.