woensdag 4 december 2013

GUIDO NIEUWENDIJK


Je schilderij, Tickertape edition, bestaat uit een aantal rondjes op een vlak. Het werk lijkt plat, maar als je er langer naar kijkt, beginnen stippen en vlak met elkaar te werken, net alsof ze bewegen en er sprake is van diepte. Ligt dat aan mijn ogen of is dat de bedoeling?
Ja, maar het ligt niet alleen aan jouw ogen. Iedereen heeft het. Het werk bestaat uit negen witte stippen die samen een vlak vormen. De 12 zwarte stippen vormen ook een vlak. Op een of andere manier doet dat iets met je hersenen en je waarneming.

Maar hoe kom je erachter of iets werkt of niet?
Dat is een heel gepuzzel. Ik doe dat voor een deel achter de computer. De paarse achtergrond moet bijvoorbeeld de juiste kleurintensiteit hebben, anders zie je voornamelijk de witte stippen of juist voornamelijk de zwarte stippen en dan wordt het werk een stuk minder spannend om naar te kijken.

Je werkt met eenvoudige en op zich statische middelen als vlak, vorm en kleur. Is het je bedoeling, om met die eenvoudige en statische middelen zoveel mogelijk bewegingseffecten te veroorzaken?
Dat is niet uitsluitend mijn doel. Ik doe onderzoek naar de mogelijkheden van het platte vlak van schilderijen en muurschilderingen. Soms zoek ik naar een bewegingseffect. In andere gevallen zoek ik naar bijvoorbeeld een vorm van onevenwichtigheid. Het gaat me om het niet vanzelfsprekende, een uitkomst waarvan mensen denken, hé wacht eens even… De uitdaging is, om dat met de meest eenvoudige middelen te doen.

Website Guido Nieuwendijk 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.