In je werk, Z.T.2(JvdG)komen twee uitersten bij elkaar zo lijkt het: kalmte en beweging. Het
opmerkelijke is dat het ene het andere niet verdringt. Hoe krijg je dat voor
elkaar, doe je dat uit de losse hand of zitten daar allerlei computermodellen
achter?
Ik maak schilderijen
en muurschilderingen. Die ontwerp ik van tevoren in het klein. Ik gebruik
bepaalde vormen als bron. Ik haal ook wel eens oude ontwerpen uit elkaar.
Onderdelen daarvan gebruik voor nieuwe ontwerpen. Ik bewandel verschillende
wegen. Ik kies voor de weg van de minste weerstand, of de onbekende weg, of de
intuïtieve weg, of hoe je het maar wilt noemen. Ik ga door totdat ik het punt
bereik waar een ontwerp me verrast of boeit en zo’n ontwerp in mijn ogen de
basis zou kunnen zijn voor een schilderij of een muurschildering. Dan voer ik
het uit. Waar het mij om gaat, is om iets voor elkaar te krijgen wat een
natuurlijke, vanzelfsprekende logica lijkt te hebben, maar eigenlijk tamelijk
spontaan tot stand is gekomen. Die uitstraling is niet alleen iets van het
moment. Een werk moet dat ook na verloop van tijd blijven houden.
Er zit ook nog een andere
ogenschijnlijke tegenspraak in je werk. Het vlak en de figuur zijn plat en
abstract en je zou zeggen niet bezield van leven. Daar staat tegenover dat de
figuur door een grillig verloop van zijn breedte iets plantachtigs heeft. Ik
wil niet hoogdravend doen, maar zijn die dubbelzinnige suggesties van dood en
leven, cultuur en natuur, iets waar je op aankoerst?
Als
je wilt, zit het er allemaal in. Maar ik vertel vooral geen verhalen. Ik
heb er schik in om platte kunstwerken te veroorzaken, die ik mooi
en/of boeiend vind, en inhoudelijk misschien weinig tot niets prijs
geven. En ik vind het daarbij super als het werk er dan in z’n niksigheid
staat als een huis: groot, grafisch, ondoorgrondelijk, emotioneel en sfeerbepalend,
associatief en abstract. Je kunt mijn werk omschrijven als domme, stomme,
stille schilderkunst die aanwezig wil zijn en wil communiceren. Ik ben pas
tevreden als het meer is geworden dan ik zelf had kunnen verzinnen.
Komen de kleuren
rechtstreeks uit een potje of is het nog een heel gezoek en gesmeer voor je de
kleur hebt zoals hij volgens jou moet zijn?
Ja,
ik houd me daar behoorlijk mee bezig. Ik heb allerlei kleurstalen en
kleurreferenties. Ook hier maak ik gebruik van een 'intuïtieve
logica'. Hypothetisch gezien zouden goede kleuren ook prima in een potje
kunnen zitten, maar mijn ervaring is dat ik uiteindelijk alles toch weer bij
zit te mengen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.